I Lärare av imorgon av Carlgren och Marton (2007) diskuteras det att både samhället och lärarna själva har svårt att se vilken speciell kompetens lärare har som gör att just de är mest lämpade att utföra sitt jobb. Vidare diskuteras att det måste bli en förändring annars är risken stor att andra grupper tar över lärarnas jobb. Jag håller med om att man som lärare ska veta vilken kompetens man har och dessutom kunna använda den effektivt. Ett problem jag anser finns är att lärare just nu utför så mycket andra arbetsuppgifter förutom att undervisa. De senaste åren har lärarnas pappersjobb ökat markant så att det går ut över den tid man bör lägga på att förbereda lektioner. Börjar man inte i den ändan och löser hur mycket tid en lärare bör lägga på pappersjobb respektive lektionsförberedelser så tror jag inte att det spelar så stor roll om en lärare är mer medveten om sin kompetens eller inte. En lärare bör enligt mig ha mer tid för att förbereda lektioner än vad de i nuläget har, det är nånting jag tror kommer förändra hur man ser på lärarna. Lärarna får då en mer rättvis chans att visa sin kompetens och blir då också mer medveten om den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar