Jag har haft förmånen att växa upp med två lärarföräldrar och dessutom har jag vikarierat en hel del, det har medfört att jag alltid har haft en ganska stor inblick i läraryrket. Jag har sett många väldigt duktiga lärare och deras sätt att undervisa.
I Carlgren och Marton (2007, s 149) tar de upp en undersökning där man får ta del av hur ett antal lärare använder sig av olika metoder för att lära ut samma sak. Vilken av metoderna som är bäst tror jag inte går att avgöra, det beror på eleven som får ta del av undervisningen. Olika typer av metoder passar olika elever, en del behöver ingen längre förklaring för att få en helhets förståelse medan andra behöver betydligt mer ingående förklaringar och bilder för att kunna skapa sig en helhets förståelse. Som lärare måste man vara medveten om olikheterna hos eleverna och kunna anpassa sig för att alla ska få en möjlighet att hitta en djup förståelse.
Många utav de lärare jag mött har använt sig av väldigt skilda metoder i undervisningen, precis så som i den undersökning som Carlgren och Marton beskrivit. En del av de lärare jag mött har arbetat just så att de anpassar sig efter den/de elever de för stunden undervisar. Enligt mig är det de lärarna som verkligen lyckats nå fram till eleverna och hjälpa de att uppnå en förståelse.
För att kunna hitta bra metoder för att undervisa tror jag bygger på att iakta andra lärare och ta till sig det som är bra och sedan utefter sina egna egenskaper skapa sina egna undervisningsmetoder.
Heja Lotta Juhlin!
15 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar